براساس نگاه دکتر روانشناس رهبران بزرگ دارای هوش هیجانی هستند!
نوشته شده توسط : محدثه بیاتی

هوش عاطفی" (EQ) برای شایستگی اجتماعی و فردی در هر زمینه ای ضروری است. هوش هیجانی اکنون به عنوان یک ویژگی اصلی موفقیت پذیرفته شده است. تحقیقات خوب در پس این شناخت نهفته است که افرادی که خودآگاه، دلسوز، قادر به خواندن دیگران هستند و براساس نگاه دکتر روانشناس قادر به تجربه و داشتن احساسات قوی هستند، موفق‌تر از کسانی هستند که فاقد این ویژگی‌ها هستند، حتی اگر گروه دوم ظرفیت‌های فکری بیشتری داشته باشند.

چگونه به یک رهبر با هوش عاطفی تبدیل شویم؟

از آنجایی که EQ یک منبع غریزی است که می توان آن را مسدود کرد اما نمی توان آن را حذف کرد، رهبری با هوش عاطفی مهارتی است که می توان آن را در طول زندگی آموخت و آموزش داد. وقتی آنقدر شجاع باشیم که از رنج اشتباهاتی که در برخورد با دیگران مرتکب شده ایم درس بگیریم، از طریق آزمون و خطا به رهبرانی باهوش عاطفی تبدیل می شویم. اشتباهات ما در قضاوت تبدیل به معلمان ما می شوند و ما در توانایی خود برای مدیریت دیگران و خودمان رشد می کنیم. در ادامه پیشنهاداتی ارائه شده است که بر اساس برخی از ویژگی ها و شایستگی هایی است که فرد را از نظر عاطفی توسعه یافته و رهبر خوبی می کند.

ساختن، هم از منابع فکری مبتنی بر فکر و هم از منابع حسی مبتنی بر شهود، مقدار بیشتری از داده‌ها را در اختیار دارند که می‌توانند از آن استخراج کنند. این باعث می شود ارتباطات آنها موثرتر و تصمیمات آنها سالم تر شود.

فکر و احساس را به هم متصل کنید:

سعی کنید طبق اطلاعات بدست آمده از مشاوره خانواده افکار خود را با احساسات و احساسات خود را با افکار خود آگاه کنید. متأسفانه، زبان غیرکلامی بدن می‌تواند توسط ذهن فریاد زده شود و اغلب هم می‌شود. سپس شما نمی توانید خود را در سطح غریزی بشنوید. در مواقع دیگر، مانند زمانی که نوعی ترومای حل نشده در زندگی شما باقی می ماند، بدن و احساسات می توانند بیشتر از افکار آگاهانه بر زندگی شما تأثیر بگذارند، وضعیتی که می تواند منجر به حملات پانیک شود. طغیان خشم؛ و علائم فیزیکی مانند میگرن، اختلالات معده یا کمردرد. افرادی که تلاش می کنند از یک سو بین آنچه می اندیشند، می گویند و انجام می دهند و آنچه احساس می کنند ارتباط برقرار کنند، از سوی دیگر، خرد غرایز اصلی خود را به تصمیمات و اعمال خود می آورند.

به احساسات گوش کنید:

به احساسات و همچنین کلمات گوش دهید تا افرادی که به آنها خدمت می کنید و با آنها کار می کنید احساس درک کنند. ظرفیت گوش دادن به گونه ای که دیگران را درک کنند نیز به این توانایی برای ادغام اطلاعات و غریزه گره خورده است. هنگامی که رهبران آگاهی از احساسات غریزی خود و حساسیت به تجربه دیگران را به آموزش خود اضافه می کنند، سریعتر به تصمیمات عاقلانه تر و آگاهانه تر می رسند.

ارتباط غیرکلامی را تمرین کنید:

ارتباط خوب، مخصوصاً ارتباطی که با افراد بیمار یا هراسان انجام می شود، تقریباً کاملاً غیرکلامی است. توجه داشته باشید که چگونه یک پزشک یا پرستار واقعا خوب تماس چشمی برقرار می کند، لبخند می زند، به بیمار دلداری می دهد، به نگرانی های او گوش می دهد و او را به روشی ملایم لمس فیزیکی می کند. سپس به عکس آن نگاه کنید، متخصص مراقبت های بهداشتی که سرد، کاسبکار یا بی اطلاع است که بیمار یا کارمند او چه احساسی دارد.کارشناسان تشخیص می‌دهند که تماس عاطفی، که بیشتر آنها غیرکلامی است، قدرت کاهش آسیب‌های جسمی و عاطفی را دارد، در حالی که فقدان تماس عاطفی می‌تواند آن را بدتر کند. رهبران باهوش عاطفی که با ارتباطات غیرکلامی خود و دیگران هماهنگ هستند. می تواند هم اطلاعاتی را که فراتر از کلمات است به حوزه درمان منتقل کند و هم دریافت کند.

ظرفیت خود را برای همدلی توسعه دهید

روی توسعه ظرفیت خود برای همدلی کار کنید. همدلی براساس نظر مشاور ازدواج توانایی سنجش موقعیت از چشم و قلب شخص دیگر است، چه با آن شخص موافق باشید یا نه. همدلی توانایی این است که در آگاهی خود از افکار، احساسات و ارزش های خود چنان ایمن باشید که بتوانید دیدگاه های مخالف را بدون از دست دادن نیازهای خود درک کنید. اگر احساس همدلی نداشته باشید، در بسیاری از انواع مذاکرات، به ویژه آنهایی که شامل درگیری هستند، از روی زانو کوتاه می آیید. این یک موضوع ارتباط در مقابل انزوا است: ارتباط با دیگران از طریق گشودگی واقعی به دیدگاه آنها به شما بینش و درک می دهد که بدون همدلی غیر ممکن است. علاوه بر این، وقتی می‌توانید با موفقیت با درک و احساس دیگران همدلی کنید، در درک نیازهای آنها و برآورده کردن آن نیازها نیز بسیار بهتر خواهید بود. مردم عموماً نسبت به کسانی که تلاش می‌کنند تا با آنها هماهنگ شوند احساس وفاداری بیشتری می‌کنند و مایلند برای آنها سخت‌تر کار کنند. وقتی علاقه به آنچه افراد احساس می کنند، نیاز دارند و به آن اهمیت می دهند و همچنین به آنچه انجام می دهند نشان داده شود، سطح رضایت عمیق تری حاصل می شود.

وابستگی متقابل را بپذیرید

رهبران باهوش عاطفی کاملاً از اهمیت افراد دیگر برای رفاه شخصی و حرفه ای خود آگاه هستند و از اعتراف به این موضوع هراسی ندارند. رهبری باهوش عاطفی، رهبری تنها نیست. وابستگی متقابل را نباید با درگیر شدن یا وابستگی عاطفی اشتباه گرفت. بلکه قدردانی واقعی از آنچه دیگران باید ارائه دهند و انجام دهند است. یک محرک قوی برای وفاداری و آگاهی، احساس دیده شدن و قدردانی است. و وقتی افرادی که برای ما کار می کنند خوب کار کنند، کار ما راحت تر می شود.

سخن پایانی:

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به دنبال ارتقا هوش هیجانی خود هستید، جدا از مطالب مقاله بالا، یک مرکز مشاوره نیز می تواند به شما کمک کند. کلینیک روانشناسی انتخاب نو، یکی از کلینیک های روانشناسی مشهور و عالی در شهر تهران است که با داشتن درمانگرانی حاذق و مارآمد، آماده کمک و همراهی با شما عزیزان می باشد.

نویسنده: محدثه بیاتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 




:: برچسب‌ها: مشاوره روانشناسی , مشاوره خانواده , مشاوره ازدواج , کلینیک روانشناسی , روانشناسی بالینی ,
:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 10 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: